Nauczyciel wspomagający to w pełni wykwalifikowany nauczyciel, a jednocześnie, a może przede wszystkim, pedagog specjalny. Nauczyciel wspomagający pracuje z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jego zadanie polega na przygotowaniu ćwiczeń i pomocy dydaktycznych tak, aby dzieci potrzebujące pomocy zrozumiały przerabiany materiał. Pracuje z uczniem w trakcie lekcji prowadzonych przez nauczyciela przedmiotu, a także często w czasie zajęć rewalidacyjnych. Nauczyciel wspomagający dokonuje diagnozy pedagogicznej, ocenia możliwości i predyspozycje ucznia, rozpoznaje jego potrzeby, a następnie dostosowuje treści, metody i organizację nauczania do jego możliwości psychofizycznych. To ciężka odpowiedzialna i wyczerpująca praca, gdyż każde dziecko, wymaga indywidualnego podejścia i specjalnego traktowania. Praca nauczyciela wspomagającego motywuje do ciągłego podnoszenia kwalifikacji i kompetencji. Nauczyciel wspomagający jest zaangażowany i empatyczny w stosunku do swoich podopiecznych, a jednocześnie opiekuje się całą klasą. Współpracuje z wychowawcą, pedagogiem, psychologiem szkolnym, innymi nauczycielami oraz oczywiście jest w stałym kontakcie z rodzicami swoich podopiecznych. Tylko dzięki współpracy ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego może osiągnąć sukces zarówno edukacyjny jak i integracyjny. Swoim działaniem uczy tolerancji i szacunku do innych i motywuje uczniów do pracy. Sprawdza się także w roli wychowawcy, gdyż jest obecny na każdych zajęciach edukacyjnych. W związku z tym doskonale orientuje się we wszystkich sprawach dotyczących klasy, jest koordynatorem i czuwa nad integracją zespołu klasowego w społeczność szkolną. Zatem jego wpływ na sukces wychowawczy i edukacyjny podopiecznych, a także całej klasy może być niezwykły, a myślą przewodnią jego pracy powinny być słowa Marii Grzegorzewskiej: "Każdy ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie" Proces dydaktyczno – wychowawczy w klasie integracyjnej opiera się na współpracy dwóch nauczycieli – pedagoga specjalnego, czyli nauczyciela wspomagającego oraz nauczyciela wiodącego. Nauczyciel wspomagający bardzo dobrze zna możliwości swoich podopiecznych, ich potrzeby i upodobania, mocne i słabe strony. Spędza z nimi dużo czasu, co pozwala mu w pełni zaznajomić się ze strukturą całej grupy. Pedagog specjalny odpowiada za dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się. Na podstawie zaleceń zawartych w orzeczeniu poradni psychologiczno – pedagogicznej dobiera odpowiednie zadania do wykonania, decyduje czy należy zastosować powiększoną czcionkę, który fragment tekstu wybrać, w jakiej formie przekazać trudniejsze partie materiału, w jaki sposób przekształcić ćwiczenia zawarte w obowiązujących podręcznikach. Pedagog specjalny czuwa nad bezpieczeństwem całej klasy. Pomaga rozwiązywać trudności wszystkim uczniom, dba o to, by dzieci bezpiecznie przemieszczały się z piętra na piętro, czy do innej pracowni. Organizuje również czas na przerwach, tak aby każdy miał szansę odnaleźć się w społeczności uczniowskiej. Jego pomoc jest szczególnie ważna w sytuacji, kiedy uczniowie przekraczają próg pomiędzy klasą III a IV. Zarówno dzieci pełnosprawne, jak i te z niepełnosprawnością narażone są wtedy na stres związany z nową salą lekcyjną, nowymi nauczycielami i nieco większymi wymaganiami. Obecność zaufanego nauczyciela pomaga zminimalizować niepotrzebny stres i oswoić się z nieznaną jeszcze sytuacją. KWALIFIKACJE NAUCZYCIELA WSPOMAGAJĄCEGO Nauczyciel wspomagający musi posiadać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej o specjalności odpowiadającej typowi dysfunkcji uczniów:
|
Integracja >