WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA Wyciąg z Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania uczniów w klasach 1-3 w Szkole Podstawowej nr 5 w Piasecznie
W klasach 1 – 3 obowiązuje ocena opisowa osiągnięć edukacyjnych i zachowania.
1. Pomocniczo nauczyciele wprowadzają oceny bieżące z zachowania ucznia w szkole, wyrażone w formie „cegiełek” w kolorach: · zielony – Jesteśmy z Ciebie dumni - Zachowujesz się wzorowo, tak trzymaj! · niebieski – Jesteśmy zaniepokojeni - Twoje zachowania nie są zawsze akceptowane, zastanów się, zanim coś zrobisz! · żółty - Jesteśmy zmartwieni - Często zachowujesz się w sposób nieakceptowany, łamiesz zasady obowiązujące w klasie i w szkole, wprowadź plan zmiany! · czerwony – Jesteśmy rozczarowani - Twoje zachowanie jest naganne! Musisz skorzystać z natychmiastowej pomocy! 2. 2. Wyodrębniono 12 obszarów podlegających ocenie 1) Przygotowanie do zajęć 2) Aktywność na zajęciach 3) Punktualność 4) Zachowanie na zajęciach 5) Zachowanie podczas przerw 6) Współpraca i zabawa z innymi uczniami 7) Kultura osobista 8) Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa 9) Utrzymywanie porządku i czystości 10) Umiejętność wyrażania własnego zdania i porozumiewanie się z innymi 11) Przestrzeganie tymczasowych umów i kontraktów 12) Wytrwałość w dążeniu do celu. 3. Uczeń jest oceniany codziennie przez wychowawcę klasy, nauczyciela przedmiotu i wychowawcę świetlicy. Ostateczną decyzję co do koloru cegiełki podejmuje wychowawca po konsultacji z nauczycielem przedmiotu lub wychowawcą świetlicy. 4. W Dzienniczku uczeń zaznacza w tabelce bieżącą ocenę zachowania w każdym dniu nadaną przez nauczycieli. Obowiązkiem rodzica/opiekuna jest złożyć podpis każdorazowo po zakończeniu bieżącego tygodnia zajęć. 5. W przypadku nieobecności ucznia, rodzic/opiekun wpisuje w konkretny dzień skrót ,, nb”, co oznacza ,,uczeń nieobecny” W takim przypadku, uczeń zostaje oceniony procentowo w stosunku do dni obecnych w szkole (100% - 90%). 6. W celu dodatkowego motywowania uczniów wprowadza się możliwość uzyskania sprawności „Uczeń na medal”, która zostaje raz w miesiącu przyznana uczniom, którzy osiągnęli trzy najwyższe sumy ocen (w danej klasie) w ramach obszarów ocenianych w danym miesiącu, mieszczące się w skali procentowej 100% - 90% punktacji w danym miesiącu, z uwzględnieniem specyfikacji dla klasy 1, klasy 2 i klasy 3. 7. „Uczeń na medal” zostaje przyznany na apelu przez dyrektora/wicedyrektora szkoły. Uczniowie zostają wyróżnieni na stronie internetowej klasy oraz na tablicy korkowej pt. ,,Uczeń na medal” w sali lekcyjnej (zdjęcie i podpis za zgodą rodziców). Specyfikacja dla klasy 2: Uczeń otrzymuje „cegiełki", których wartość przekłada się na punkty w następującej skali: kolor zielony = 2 pkt, kolor niebieski = 1 pkt, pozostałe kolory = 0 pkt. 8. Uczeń, może otrzymać uwagę za niewłaściwe zachowanie, w obszarze nieocenianym w danym miesiącu, która zostaje wpisana do Dzienniczka pod tabelą ocen w danym miesiącu, a uczniowi odlicza się 2 pkt. z bazy punktów zdobytych w danym miesiącu (w przypadku klasy pierwszej - odliczamy 2 zielone „cegiełki” za każdą uwagę). 9. Uczeń klas 1 - 3, który otrzymuje czerwone „cegiełki” w ciągu tygodnia (5 kolejno występujących po sobie dni): · Pierwsza - otrzymuje ustne upomnienie od wychowawcy · Druga – ustala z wychowawcą ustny kontrakt dotyczący zmiany jego zachowania · Trzecia - skutkuje wpisaniem Uwagi do Dzienniczka · Czwarta – skutkuje wpisaniem Uwagi do dziennika elektronicznego · Piąta – wychowawca organizuje spotkanie w szkole z rodzicami/opiekunami. 10. Zachowanie uczniów mających opinię lub orzeczenie o specjalnych potrzebach edukacyjnych, sprawiających trudności wychowawcze, oceniane jest po każdej lekcji, z uwzględnieniem informacji i zaleceń zawartych w stosownych dokumentach według indywidualnych kryteriów w przyznawaniu kolorów „cegiełek” za zachowanie dziecka, które to kryteria przedstawiają rodzicom i dziecku, najpóźniej dwa tygodnie od daty wpłynięcia dokumentu do sekretariatu. W przypadku tychże uczniów, ocenie podlega tylko jeden z trzech obszarów obowiązujących w danym miesiącu, wybrany przez wychowawcę. 11. Podczas pierwszego spotkania klasowego wychowawca przedstawia plan wychowawczy wraz z kryteriami oceniania z zachowania i ustala formy współpracy i kontaktu. 12. Na koniec roku szkolnego organizowane jest spotkanie podsumowujące cały rok szkolny. Ocenie zachowania w kolejnych miesiącach podlegają następujące obszary: WRZESIEŃ 1) Przygotowanie do zajęć 2) Punktualność 3) Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa PAŹDZIERNIK 1) Aktywność na zajęciach 2) Zachowanie na zajęciach 3) Zachowanie na przerwach LISTOPAD 1) Kultura osobista 2) Współpraca i zabawa z innymi uczniami 3) Utrzymywanie porządku i czystości GRUDZIEŃ 1) Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa 2) Wytrwałość w dążeniu do celu 3) Umiejętność wyrażania własnego zdania i porozumiewania się z innymi STYCZEŃ Wszystkie obszary LUTY 1) Punktualność 2) Aktywność na zajęciach 3) Zachowanie na zajęciach MARZEC 1) Przygotowanie do zajęć 2) Kultura osobista 3) Zachowanie na przerwie KWIECIEŃ 1) Współpraca i zabawa z innymi 2) Wytrwałość w dążeniu do celu 3) Utrzymywanie porządku i czystość MAJ 1) Aktywność na zajęciach 2) Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa 3) Umiejętność wyrażania własnego zdania i porozumiewania się z innymi CZERWIEC Wszystkie obszary |